Proiectul Naţional de Management al Educaţiei şi eLearning, Azerbaijan
Ministerul Educaţiei din Azerbaidjan are ca obiectiv introducerea tehnologiei in şcoli, oferind elevilor acces egal la educaţie, cu scopul de a crea mai multe posibilităţi pentru un viitor mai sigur, prin educaţie. Pentru îndeplinirea misiunii sale, Ministerul Educaţiei a ales pentru implementarea unui proiect eLearning de succes pentru învăţământ, un consorţiu internaţional condus de ULTRA şi compus din SIVECO România, Microsoft, Hewlett-Packard şi Intel. Obiectivul principal al proiectului de eLearning din Azerbaidjan a fost acela de a contribui la dezvoltarea şi modernizarea sistemului educaţional azer, prin introducerea instrumentelor IT&C şi creşterea gradului de utilizare a tehnologiei:
- În procesul de administrare şi management şcolar
- În procesul de predare/învăţare din învăţământul pre-universitar
Obiective secundare:
- Îmbunătăţirea capacităţii de elaborare a politicilor de către autorităţile/agenţile educaţionale locale, regionale şi centrale.
- Punerea la dispoziţie a unor instrumente menite să sprijine luare deciziilor, evaluarea, planificarea, previziunea şi prognoza, monitorizarea şi controlului la toate nivelurile sistemului educaţional.
- Sprijinirea activităţii directorilor şcolari şi administraţia şcolii.
- Îmbunătăţirea procesului de învăţare, prin lecţii interactive de înaltă calitate.
- Oferirea de asistenţă profesorilor prin furnizarea de instruire dedicată si suport tehnic în limba azeră.
Beneficiarii proiectului:
Conceput ca un program strategic pentru îmbunătăţirea sistemului de învăţământ azer, proiectul are un impact pozitiv pentru diferite niveluri de utilizatori şi se adresează întregii societăţi, focusându-se pe dezvoltarea economiei naţionale. Principalii beneficiari sunt elevi, profesori, personalul administrativ din instituţiile educaţionale şi factorii de decizie din Ministerul Educaţiei.
Studenţii beneficiază de AeL, soluţia complexă de eLearning, care include o librărie de conţinut digital în azeră, cu lecţii interactive menite să crească motivaţia de a învăţa şi de a îmbunătăţi rezultatele elevilor. Elevii transformă astfel obligaţia de a învăţa în motivaţie, dezvoltă competenţe noi, devin mai implicaţi în procesul de învăţare şi mai încrezători cu privire la viitorul lor.
Componentele software ale proiectului (furnizate de SIVECO Romania)
Platforma de eLearning AeL
- Un sistem complet şi integrat de management al procesului de învăţare şi de gestionare a conţinutului educaţional (LCMS).
- Bazat pe standarde universale
- Arhitectură modulară şi extensibilă:
- Clasă virtuală - sistemul este optimizat pentru învăţare sincronă
- Bibliotecă virtuală - sistemul oferă o bibliotecă electronică, menită pentru a stoca şi gestiona întregul conţinut educaţional
- Testare şi evaluare - sistemul oferă suport pentru testare electronică, precum şi asistenţă în procesul de evaluare şi notare
AeL School Manager (ASM)
Oferă suport pentru managementul şcolii, inclusiv:De administrare şcolară (pe nivele de studiu, şcoli, componente, s.o)
Managementul săli de clasă/spaţii virtuale de învăţare
Managementul rezultatelor şcolare:
- Note, prezenţă şcolară, rezultate, activitaţi
- Activităţi extra-curriculare, concursuri şi premii
Gestionarea resurselor umane:
- Organigrama şcolară: profesori, elevi, clase şi de personalul auxiliar
- Informaţii referitoare la elevi şi profesori: informaţii personale, calificări, activitatea curentă şi din trecut
- Programare - normele de program şi orarul şcolar, program detaliat pentru fiecare profesor/elev.
Baza de date Naţională a Educaţiei (NED)
Informaţii integrate într-o singura bază de date:- Baza de date este sursa comună de date pentru toate celelalte aplicaţii
Date complete şi precise:
- Datele colectate acoperă toate aspectele legate de procesul de învăţământ,
- Interfaţa de colectare a datelor facilitează setări de control şi restricţii pentru a elimina erorile comune
- Toate aplicaţiile auxiliare se adresează aceloraşi dicţionare de date
- Toate rapoartele sunt extrase din aceeaşi bază de date
Sistem îmbunătăţit de colectare a datelor:
- Transfer automat de date către baza de date centrală
Migrare de date existente
Harta şcoală
- Date analitice, sintetice şi statistice despre şcolile azere
- Sistemului public securizat de raportare pentru baza de date a educaţiei
- Interfaţă web pentru informaţii statistice privind sistemul de învăţământ:
- La nivel naţional
- La nivel regional
- La nivel de şcoală
- Start-up technical assistance services
- Maintenance services
Indicatori naţionali pentru educaţie (NEI)
Construit şi complet integrat cu principalele tehnologii Microsoft (Windows Server, SQL Server, Active Directory, SharePoint).- Analiza indicatorilor, cum ar fi: analiză instantanee; analiză în timp; analiză comparativă (între indicatorii similari)
- Previziuni pentru evoluţia sistemului de educaţie
- Asistenţă în procesul decizional
Exemple de indicatori monitorizaţi:
- Raportul elevi/cadre didactice
- Raportul elevi/număr de calculatoare
- Raportul de profesori calificaţi
Au fost furnizate urmatoarele servicii:
- cerinţele de identificare şi definire a proiectului
- Analiza de personalizare si design a solutiei
- Dezvoltarea soluţiei customizate (utilizând platforme şi tehnologii standard); livrarea atât a aplicaţiilor cât şi a documentaţiei aferente complete
- Servicii complete de implementare: instalarea software-ului, instruirea utilizatorilor, asistenţă şi suport tehnic
- Servicii de asigurare a calităţii pe toată durata proiectului
- Servicii de management de proiect pe toată durata proiectului: planificare, rapoarte
- Servicii de asistenţă tehnică la implementare
- Servicii de mentenanţă
Pentru ca Proiectul Naţional de Management al Educaţiei şi eLearning să înregistreze un impact pozitiv la nivel naţional, au fost alese tehnologii de vârf pentru şcolile din Azerbaijan. Modul în care tehnologia a fost implementată a fost unul dintre factorii de succes ai proiectului. Consorţiul care conduce proiectul a livrat Ministerului Educaţiei o soluţie integrată de eLearning, menită să îmbunătăţească administrarea şi managementul şcolar şi procesul de predare/învăţare, din învăţământul pre-universitar. Pe lângă livrarea de hardware şi instalarea software-ului, punerea în aplicare a programului a presupus instruirea profesională a personalului didactic azer, în utilizarea componentelor AeL, precum şi asigurarea de asistenţă tehnică şi livrarea materialelor educaţionale. Proiectul a fost conceput ca o soluţie completă la nivel naţional, menită să răspundă nevoilor sistemului de învăţământ Azer, pentru susţinerea pe termen lung a reformei educaţionale. Acest efort implică oferirea accesului liber şi egal la instrumente TIC pentru toţi elevii şi profesorii azeri, formarea continuă pentru cadrele didactice şi personalul administrativ, sprijin în instalarea şi mentenanţa infrastructurii IT şi punerea la dispoziţie a metodologiilor de evaluare pentru factorii de decizie din cadrul Ministerului.